10 vprašanj, ki jih morate zastaviti izvajalcu fasade, preden se odločite zanj
Ko se odločate za fasado vašega doma, se ne odločate le za barvo in material. Odločate se za to, kako bo vaš dom videti, dihati in varčevati energijo naslednjih 30 let. Prav zato je izbira izvajalca ključna. V nadaljevanju vam predstavljamo deset vprašanj, ki jih mora dober izvajalec fasade brez težav in z veseljem odgovoriti.
V podjetju Fasade D&M na vsa ta vprašanja odgovarjamo odprto, tehnično natančno in z izkušnjami iz več kot 15 let dela na terenu.
Katere materiale uporabljate in zakaj prav te?
Izvajalec naj zna pojasniti, zakaj uporablja določen izolacijski material (npr. EPS, kamena volna, Silber Reflex) in kateri zaključni sloji se najbolje obnesejo na različnih objektih. Odgovor naj temelji na izkušnjah, ne samo na ceni.
Primer odgovora:
»Uporabljamo preverjene materiale, kot so EPS Silber Reflex plošče zaradi njihove odlične toplotne prevodnosti (λD = 0,031 W/mK), dobre paroprepustnosti (µ = 8) in mehanske odpornosti. Za zaključni sloj izberemo material glede na vrsto in starost objekta. Silber reflex uporabljamo na starejših objektih, kjer je potrebno ohraniti dodatni sloj izolacija tanek. V primeru novogradenj prav tako Silber reflex plošče kažejo svoje prednosti, a je dovolj dober tudi klasični EPS.«
Če izvajalec odgovori samo z znamko, ceno, ali reče “kar imate vi najraje”, brez argumentov, je to slab znak.
Ali bo fasada paroprepustna? In kaj to pomeni v praksi?
Paroprepustnost je eden najpomembnejših kriterijev za zdravo bivanje. Dobri izvajalci vam bodo znali razložiti, kako izbira izolacije in zaključnega sloja vpliva na to, ali hiša diha ali pa bo zadrževala vlago.
Primer odgovora:
»Da, lahko uporabimo fasadni sistem, ki omogoča, da para iz notranjosti hiše prehaja navzven, ne da bi v objekt vdirala vlaga. Uporabljamo paroprepustno izolacijo in kompatibilen zaključni sloj. To zmanjša tveganje za plesen in izboljša kakovost bivanja.«
Če izvajalec reče “to nima veze” ali “danes vsi delajo tako”, to pomeni, da ne razume fizike zgradb. Pomembno je tudi, da v primeru izbire paroprepustnega sistema uporabi kompatibilne materiale. Namreč tudi zaključni sloj mora biti v primeru paroprepustne izolacije prepusten za vlago.
Kakšna je življenjska doba materialov, ki jih ponujate?
Fasada ni izdelek za 5 let. Odgovoren izvajalec vam bo podal realna pričakovanja glede trajnosti, odpornosti na vremenske vplive in obrabo.
Primer odgovora:
»Življenjska doba izolacije EPS je 30+ let, zaključni sloj pa zdrži 15–20 let brez obnove, če je pravilno vgrajen in zaščiten pred UV-žarki ter mehanskimi poškodbami. Nudimo tudi UV-zaščitene različice.«
Slab znak je, če se izvajalec izogne konkretni številki ali obljublja »doživljenjsko fasado«.
Kako pripravite podlago za fasado?
Pravilna priprava podlage je temelj kakovostne izvedbe. Vprašajte, ali izvajajo sanacijo razpok, utrditev podlage, zaščito robov. Površna priprava se hitro maščuje.
Primer odgovora:
»Ocenimo stanje podlage: če je stara, jo utrdimo s temeljnim premazom, saniramo razpoke, odstranimo nestabilne dele. Vedno uporabimo lepilno-mrežico za ojačitev in dodatno zaščito robov.«
Če nekdo reče “saj bo omet to skril”, raje bežite.
Kakšna je toplotna prevodnost vašega izolacijskega sistema?
Dobri izvajalci poznajo vrednosti λD svojih materialov (npr. λD = 0,031 W/mK za Silber Reflex EPS) in vam znajo izračunati, kako debela plast vam zagotavlja ustrezno izolacijo.
Primer odgovora:
»Naš standardni sistem uporablja plošče z vrednostjo λD 0,031 W/mK (Silber Reflex EPS), kar pomeni, da lahko z manjšo debelino dosežemo enako izolacijo kot pri običajnih materialih z višjo toplotno prevodnostjo.«
Če izvajalec ne pozna številke ali govori le o debelini v cm brez konteksta, mu ni za zaupati. Prav tako je zaskrbljujoče, če vam reče, da mora vprašati svoje delavce, kako bi to rešili.
Ali imate lastne ekipe ali sodelujete s podizvajalci?
Konsistentnost dela je ključna. Lastne ekipe pomenijo več nadzora in odgovornosti, podizvajalci pogosto pomenijo različno kakovost in slabšo komunikacijo.
Primer odgovora:
»Imamo lastno ekipo, ki je stalno zaposlena in izkušena. Tako zagotavljamo enotno kakovost in prevzemamo polno odgovornost za izvedbo.«
Podizvajalci niso nujno slabi, a če izvajalec nima pregleda nad njimi ali jih menja vsak teden, je to tvegano. Pomembno je, da pozna svoje ekipe in z njimi dolgotrajno sodeluje.
Ali nudite garancijo na izvedbo in materiale?
Garancija je odsev samozavesti v delo. Povprašajte, kakšna garancija velja za barvo, strukturo, oprijem fasade in zaščito pred razpokami.
Primer odgovora:
»Da. Na materiale velja tovarniška garancija (običajno 10 let), na izvedbo pa jamčimo sami – običajno 5 let, po dogovoru tudi več. Če pride do napake, jo brezplačno odpravimo.«
Izogibajte se izvajalcem, ki trdijo, da garancije “niso potrebne, ker delajo dobro”.
Ali se lahko oglasim na kakšnem vašem dokončanem objektu?
Dobri izvajalci nimajo težav pokazati objekte v živo. Če nekdo skriva pretekla dela ali vedno pokaže le renderje, je to lahko rdeč alarm.
Primer odgovora:
»Seveda. Lahko vas usmerimo na objekt v vaši bližini ali vas povežemo z zadovoljno stranko.«
Dober izvajalec ima za sabo zadovoljne naročnike in mu ni težko pokazati konkretnih referenc. Vsakdo pa ima tudi nezadovoljno stranko in kakšen zaplet, brez tega seveda ne gre. Vprašanje pa je, kako določen izvajalec rešuje kočljive situacije.
Kako poskrbite za čistočo okolice med in po delu?
Fasada je umazano delo. A dober izvajalec postavi zaščitne ponjave, zakrije okna in okolico, po koncu pa pospravi in odstrani odpadke.
Primer odgovora:
»Pred začetkom zaščitimo okna, vrata, klopi, rastline. Po koncu dela odstranimo ves gradbeni material, odpadke in ostanke lepila ter odprašimo fasado.«
Če izvajalec ne omeni zaščite, boste na koncu vi tisti, ki boste čistili fasado (in rože) po nepotrebnem.
Kdo bo vaša kontaktna oseba tekom izvedbe?
Imeti eno odgovorno osebo je ključ do tekoče komunikacije. Če ne veste, kdo vodi projekt, obstaja velika možnost za nesporazume.
Primer odgovora:
»Za vas bo stalno dosegljiva ena oseba – vodja projekta, ki vam bo pojasnil faze dela, uskladil termine in poskrbel za morebitne prilagoditve.«
Če je odgovor: »Pokličite kogarkoli, ki bo tam,« pričakujte zmedo in slabo usklajevanje.
Zaključek: Pravih izvajalcev se prava vprašanja ne ustrašijo
Pravi izvajalec se ne ustraši dobrih vprašanj. Ravno nasprotno – ceni jih. Ker ve, da dober naročnik pomeni dober projekt.
Če izvajalec odgovarja v stilu: »Saj vsi delajo tako«, »Ne komplicirajte« ali »Ne sprašujte prevee«, si postavite še eno vprašanje: Ali mu želite zaupati svojo hišo?
Pri Fasade D&M vam ne le odgovorimo na vsako vprašanje – vam tudi svetujemo, če ste kakšnega pozabili postaviti.